한국정치 노트 Notes on the Politics of Korea

데이비드 폰 드렐 ( David Von Drehle )  작성 

요약: (1) 북의 핵무기 보유 때문에, 북한의 협상력이 높아졌다.

(2) 김정은은 중국 시진핑처럼 장기집권과 경제개혁개방을 동시에 달성하고자 한다

(3) 러시아 천연가스 파이프라인을 러시아-북한-한국에다 설치함으로써, 북한은 러시아 우산 속으로 들어가서

굳이 핵무기를 사용할 필요가 없는 '보험' 상황을 만들고자 한다.


김정은에 대한 묘사: 무모하고, 위험하고, 무자비한, 여우처럼 영리한 미치광이 

왜 김정은이 남북정상회담과 북미 대화에 나섰는가? 과거와 차이나는  3가지 사실들 


김일성, 김정일 시절과 다르다. 과거와 차이가 있다.

바로 그것은 김일성과 김정일이 획득하지 못했던 국제사회 한 구성원으로 인정받기를 원한다. 이것이 김정은의 목표다.


1단계로는 한국과 라프로시머(외교적 화해)를 통해 북미 회담으로 나가는 것이다. 

김정은은 북한의 안보와 주권(safety and sovereignty)만 보장된다면 북한 역시 핵을 완전히 포기할 생각이 있다고 말했다.


다음 세 가지 사실들은 과거의 북한 (김일성, 김정일 시대)과 차이점이다. 즉 김정은의 목표와 구상의 특질이라고 할 수 있다.


(1) 북한의 핵무기 보유 그 자체가 김정은의 협상 지위를 훨씬 더 강력하게 만들었다. 김정은은 일시적으로 숨돌릴 (breathing room) 방 보다는 계속해서 정착해서 살 수 있는 집을 목표로 설정할 수 있다.  


(2) 김정은의 미래 목표는 중국 모델을 따라하는 것이다.  중국 시진핑 (대통령)이 경제자유화(economic liberalization:시장 개혁 개방)과 정치 독재가 공존할 수 있다는 것을 보여줬는데, 김정은은 이러한 중국 시진핑 노선을 채택하려고 노력할 것이다. 김정은은 북한을 과거 김일성 김정일 시대처럼 국제사회로부터 고립시키지 않고도 정치권력을 유지할 수 있다고 결론지었다. 


(3) 세번째 김정은은 과거 어느 때보다 더 거대한 안보(security) 체계 구축 계획을 가지고 있다.


예를들면 블라디미르 푸틴은 하루라도 빨리 북한과 남한을 잇는 천연가스 파이프라인을 건설하고자 한다. 

미국이 석유와 천연가스 시추에서, 프래킹 기술 혁명을 발전시킨 이후, 러시아의 국영 가즈프롬 Gazprom은 미국과 경쟁 때문에 엄청난 압박을 받고 있기 때문에 한국은 정말 탐나는 천연가스 시장이다. 푸틴의 희망사항이 북한 김정은의 핵실험과 이에 대한 국제적인 북한 경제 제재로 인해서 지연되고 있다. 


만약 미국이 북한에 대한 경제 봉쇄를 철폐한다면, 푸틴의 천연가스 파이프라인 프로젝트는 되살아날 것이다. -


푸틴 계획이 성공한다면, 천연가스 파이프라인은 북한을 가로지르는 러시아의 주요 전략적 자산이 될 것이고 동시에 미국의 공격을 막을 수 있는 ‘보험’이 된다.  이런 보험 효과로 인해 김정은은 러시아 우산 속으로 들어가서 핵무기를 사용하지 않아도 된다. 

이것이야말로 핵 교착상태를 해결책이다. 


북한이 정상국가로 변화되는 것이야말로 미국으로서는 장기적인 과제이다. 

한반도에서 긴장완화는  주한미군 필요성 근거들을 약화시킬 것인가? 

중국과 러시아는 주한미군 철수를 반길 것이다. 가장 좋아할 사람은 김정은이다. (무모하고 위험하고 무자비한 김정은, 그는 마치 영리한 여우처럼 미쳐 날 뛰는 미치광이다)




http://wapo.st/2HeXnEF



Kim Jong Un is suddenly talking about peace. Here’s why.

 

North Korean leader Kim Jong Un, right, shakes hands with South Korean chief delegator Chung Eui-yong. (Korean Central News Agency/AFP/Getty Images)


By David Von Drehle Columnist March 6 at 7:39 PM Email the author

Say what you will about Little Rocket Man. North Korean dictator Kim Jong Un is the chief thief of a family-run kleptocracy. Like his father and grandfather, he’ll starve his own people to get what he wants. Torture and murder are preferred tools of statecraft.


But he ain’t stupid.


With the announcement of a summit between North and South Korean leaders as a possible prelude to talks with the Trump administration, Kim has maneuvered within view of a victory his forefathers only dreamed of: membership in the world community, on North Korea’s terms. Many things can still go wrong. But his path forward seems pretty clear.


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Step one is his rapidly advancing rapprochement with South Korea. The collapse last year of the conservative government in Seoul produced a new South Korean president, Moon Jae-in, who favors better relations with North Korea. Kim responded by rushing to complete testing of his intercontinental ballistic missile in time for an ostentatious peace overture tied to the Winter Olympics near the demilitarized zone.


That led, in turn, to a rare visit by emissaries of the South Korean president to Pyongyang. They returned to Seoul on Tuesday with plans for the late-April meeting — and what appears to be Kim’s next gambit. According to Moon’s national security director, the North Koreans offered a moratorium on further nuclear and missile tests in exchange for “heart-to-heart” talks with the United States. The Kim regime also dangled the idea of giving up its nukes entirely if North Korea’s safety and sovereignty are guaranteed.


“We will see what happens,” President Trump tweeted, with commendable caution. As he weighs his options, he’s sure to hear from critics of new talks between Washington and Pyongyang. Many of them will cite the example of Lucy van Pelt and Charlie Brown’s football. The Kim family has a long track record of promising changes, then snatching them away.


But it’s hard to see that Trump has much choice. The alternative to dangling carrots of safety and sovereignty is to wield the military stick, but this particular stick is in South Korea. Swinging it requires help from our allies on the front lines. Yet Seoul is not on board.


Kim appears to understand that the United States can hardly expose South Korea to a potentially apocalyptic war without support from Moon. To do so would court disaster diplomatically, economically and militarily.


Thus Kim’s thaw with South Kor­ea will likely lead to new talks eventually. When that happens, at least three important facts will be materially different from the last time Lucy got the ball.


First, North Korea’s nukes are an accomplished reality, no longer a possibility to be averted. As appalling as it is to acknowledge this, Kim’s negotiating position is much stronger now. He can aim for a lasting settlement rather than temporary breathing room.


Second, Kim has in neighboring China a model for his own future. His family has always believed that modernization threatens their grip on power, so they sealed it out, making theirs a Hermit Kingdom. But Xi Jinping, the Chinese premier, is attempting to prove that economic liberalization can coexist with political dictatorship. Kim may conclude that he can maintain power without utterly isolating his country.


Third, Kim has on the horizon a prospect for greater security than ever before. It looks like this: Vladimir Putin is champing at the bit to build a natural gas pipeline through North Korea to supply the energy-hungry dynamo to the south. America’s fracking revolution has put tremendous pressure on Russia’s state-owned Gazprom to find new customers for piped gas, which is cheaper than U.S. gas that must be liquefied for oceanic shipping. South Korea is an especially tantalizing market.


Putin was sidetracked by Kim’s decision to weaponize his nuclear capability, and the international sanctions that followed. But if talks with the United States clear away the most severe restrictions, Putin’s pipeline project will surely be resurrected. And if completed, the pipeline will constitute a major strategic Russian asset running right through the middle of North Korea — enough insurance against a U.S. attack that Kim could afford to mothball his own nukes to shelter under the Russian umbrella.


These facts point to a possible solution of the nuclear standoff. Further provocation gains Kim nothing. But his past outrages have put him in a new position, potentially able to turn the page.


On the other hand, the prospect of a normalized North Korea underlines the longer-term challenge for the United States. Would de-escalation erode the rationale for American bases in the south?


China and Russia would certainly be happy to see us leave. And happiest of all would be Kim Jong Un — reckless, dangerous, ruthless Kim — the madman who just might be crazy like a fox.

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