본문 바로가기
도시계획/도로

변화 속도가 느린 편. 도심 기차 (트람, 트롤리 카, street car)

by 원시 2022. 6. 28.

도심의 변화 과정 사례.

토론토의 경우, 한국 서울에 비해 그 속도가 느린 편이다.

그 이유들 중에 하나는, 캐나다의 경우, 동서 길이가 6500 km 가 넘기 때문에, 각 주별로 분권화가 잘 되어 있다.

흩어져 살기 좋은 지형적 조건이라는 뜻이다.

 

그리고 토론토 시내 인구는 250만 정도이고, 외곽 도시들을 합쳐 500만 정도이다.

시내에는 큰 종합대학이 3개 밖에 없다. 교육 수준이 낮아서가 아니라, 토론토 외곽 작은 도시들에 대학들이 분산되어 있기 때문이다.

 

한국 서울의 경우, 41개 종합대학이 있기 때문에, 매년 전국에서 청년들이 서울로 이동을 해야 한다. 

지난 50년간 청년층의 인구 유입 원인들 중 가장 큰 비중을 차지하는 게 대학이었을 것이다. 

 

 

Toronto's population: Was approximately 2,731,570 according to the 2016 Census of Population. Increased by 9% between 2006 and 2016. This translates to on average, 63 more people each day, or 22,830 each year during this ten year period.

 

도시 변화 속도를 보여주는 한 사진. 

 

1980년에는 있었던 한 교회가 1982년 허물어졌다 한다. 그래서 2022년 사진에는 보이지 않는다. 그러나 토론토 도심에는 아직도 20세기 초반, 2차 세계대전 전후로 지어진 건물들이 그대로 존재하고 있다.

 

도심 속 전동차, 스트리트 카 (트롤리 카, 트람)는 여전히 존속하고 있다.

 

 

Transit Timewarp: Toronto & Beyond

·

TTC streetcars on Queen St. heading westbound at Church St. in 1980 and 2022.

 

Cooke's Presbyterian Church was located at the north west corner of Queen St. E. and Mutual St. from 1891 until it was demolished in 1982.

 

1980 photo was taken by Joe Testagrose.

2022 photo was taken by me, Trevor the Time Traveler.

 

 

 

 

 

 

Transit Timewarp: Toronto & Beyond

 

  ·

Facing west across Kingston Road just north of Queen St. East in 1894 and the same spot in 2022.

 

The Toronto & Scarboro' Electric Railway, Light & Power Company operated streetcars on Kingston Rd. from 1893 until the line was taken over by the Toronto & York Radial Railway in 1904. The T&YRR continued to operate the Scarboro Division until 1927, when the TTC took over this route. On June 25th, 1936, the Scarboro' radial railway service ended, being replaced by buses the next day.

 

1894 photo is from the Toronto Public Library Archives.

2022 photo was taken by me, Trevor the Time-Traveler.

 

 

 

 

 

반응형