본문 바로가기
정책비교/국제정치

평창 올림픽 이후, 한국은 북한과 채널을 정례화하고, 북미간 회담 중재자 역할을 해야 한다.

by 원시 2018. 2. 24.


평창 올림픽 이후, 한국은 북한과의 경제,문화, 정치,군사적인 채널들을 정례화, 제도화해야 한다.

한국은 북한과 미국과의 협상 중재자 역할을 해야 한다. 

북한과 미국은 군사적 위협을 가할 수 있는 모든 군사적 훈련을 중지해야 한다.


피터 앱스 논평에 대판 평가:


1. Peter Apps 평가 핵심 (1) 북한의 방해없이 평창 겨울올림픽을 평화적으로 개최한 남한 문재인 정부. 문재인 정부가 얻은 정치적 이득이다. 올림픽 이전에 고조된 북한과 미국간의 갈등이 누그러뜨려 진 점이 가장 큰 소득이다. 


(2) 올림픽 이후, 올림픽 외교 화해 분위기 (Olympic rapprochement 라프러시마)가 지속될 지는 불투명하다. 

Peter Apps 의 평가는 딱히 경청할만한 내용은 없다. 실질적인 내용은 결여되어 있다.



2. Peter Apps 북한 진단, 한국 진단, 미국 진단 문제점들


(1) 외교 성과 고민 부족


피터 앱스는 한국의 외교관이 아니기 때문에, 3개 국가가 주고 받을 수 있는 '외교적 선물들'이 무엇인가를 고민하지 않았다. 

피터 앱스 인식 수준은 북한이 올림픽 기간에 훼방이나 놓지 않으면 다행이라는 인식이다. 그러나 한국은 지난 이명박 박근혜 정부의 폐쇄외교와 친미외교를 극복해야 하는 과제를 안고 있고, 북한과 미국 사이의 외교적 중재자 역할을 하면서, 동시에 경제적 군사적 정치적 실리를 중, 러, 북한, 일본, 미국, 한국에게 분배해줘야 한다.


(2) 한국과 북한의 목표는 '현상유지'가 아니라, 분단으로 인한 정치 경제 군사 문화적 낭비를 제거하는 것이다.


Peter Apps 는 현재 남한과 북한의 관심사는 "미국이 북한 평양 핵시설 폭격하는 위협을 누그러뜨리는 것이다" 정도로 한정시켰다.


(3) 김정은 체제에 대한 잘못된 평가


김정은 체제는 해외 언론보다 북한 주민의 소비생활 향상에 주력하고 있다.

이번 김여정-김영남 한국 특사 파견은 북한 주민들에게 '북한 체제의 튼튼함과 자신감'을 심어주고, 

경제적인 봉쇄와 제재조치를 조금씩 완화시킬 수 있도록 남북한 정상회담, 북미회담을 개최하겠다는 것을 선언한 것이다.


Peter Apps 는 김정은이 개혁개방을 통한 주민 생활 향상과 체제 수호를 목표로 하고 있다는 것을 지적하지 않았다.

미국 중심 언론은 김정은의 핵개발과 대륙간 탄도미사일 개발 자체가 대미 정책의 목표인 것으로 보도하고 있지만, 김정은과 평양정권은 '북한 체제 수호'를 위한 하나의 군사적 조치와 외교적 지렛대로 간주한다.


미국이 지난 1994년 이후 북한에 대한 경제적 제재조치를 단행하면서, 중국 러시아 일본 한국의 동참을 압박했지만, 북한 정권은 그 체제를 포기하지 않고 생존해왔다. 대북 경제 제재 조치는 외교적으로 큰 실효성이 떨어진다.


북한을 하나의 국가로 인정해야 외교적 대상으로 간주할 수 있다. 

Peter Apps는 북한 김정은 체제가 쉽게 붕괴할 수도 있다고 보는 것 같다. 하지만 현실정치 RealPolitik 과 지난 25년 북한 핵개발사와 외교노선의 일관성을 고려하면, Peter Apps의 북한 진단은 지극히 편파적이다.


한국 외교 노선 수립에 큰 도움이 되지 않을 것 같다.


3. 북한이 붕괴되는 게 '통일 대박'이라고 외친 박근혜와 최순실, 그리고 이명박


북한 인구가 2천 600만이다. 정말 북한이 붕괴된다고 가정하자, 사회복지국가를 지향한다는 한국, 그리고 한국시민들의 바램을 고려해보자. 모든 성인에게 4대 보험 ( 국민연금, 건강보험, 고용보험, 산재보험 등)을 제공할 수 있는 능력있는 체제를 가리켜 사회복지라고 할 수 있을 것이다.


2천 600만을 전쟁 난민이나 고아로 방치하는 것이 목표가 아니라면, 2천 600만 중에 3분의 2에 해당하는 경제활동인구에 4대 보험을 제공해야 할 수 있는 한국 능력을 갖출 때, 북한체제가 붕괴되어도 우리는 이를 수용할 수 있다.

그럴 능력이 되지 않는다면, 북한 붕괴 자체는 새로운 정치적 부담이 되고 사회통합를 저해한다.차라리 북한이 개혁 개방을 통해 자생성을 갖추고, 점진적으로 정치적인 민주화를 달성하는 것이 낫다. 

이것을 위해 한국이 북한과의 외교 채널, 북미간 회담과 외교 수립을 위해 필요한 정치적 여건 마련, 한국과 북한의 경제적 교류, 문화적 교류의 선결조건들을 실천할 때이다.






https://www.reuters.com/article/us-apps-korea-commentary/commentary-south-koreas-olympic-gambit-traps-both-kim-and-trump-idUSKCN1G52VM




FEBRUARY 21, 2018 / 6:02 PM / 2 DAYS AGO

Commentary: South Korea's Olympic gambit traps both Kim and Trump

North Korea’s Olympic athletes will not be bringing home any medals, but their participation may have earned the peninsula something more substantial.

North Korean leader Kim Jong Un's sister Kim Yo Jong arrives in South Korea ahead of the Pyeongchang Winter Olympics. Feb. 9, 2018. Kyodo/via REUTERS

By taking part so visibly alongside South Korea, Pyongyang has been able to present itself as a credible global and regional power in a way that has eluded North Korean leaders since the war that divided the peninsula. The real strategic winner, however, is the South Korean government, which has shrewdly used the games to reshape the diplomatic landscape.

For all the talk of reconciliation, neither North nor South Korea has much appetite for the compromises – or the catastrophic war – that reunification would take. What both countries have been desperate to do, however, is to blunt the potential threat of a major unilateral U.S. strike on Pyongyang’s nuclear facilities.

The potential for renewed dialogue puts Washington in a distinctly difficult position. This year, President Donald Trump’s administration had intended to ramp up military pressure on Pyongyang, reinforcing the Kim regime’s fears that further nuclear progress might lead to U.S. action. The Olympic rapprochement with the South, however, has compelled Washington to abort some of its plans, at Seoul’s request.

Distrust clearly remains high. The Washington Post reported this week that North Korea canceled a meeting with U.S. Vice President Mike Pence after he used his trip to condemn Kim’s nuclear ambitions and to pledge further sanctions. The fact that a meeting was even considered, however, was arguably a breakthrough in its own right.

It would be a mistake to view the Olympic rapprochement as a true game changer on the peninsula; the fundamental drivers of the conflict have not gone away. What the Pyeongchang Games have offered, however, is a break from the cycle of ever-rising escalation. Where that will ultimately lead remains far from clear. But it does make an imminent war somewhat less likely.

If the U.S. was to strike now, while communication between North and South is improving, it might look like an unjustified aggressor, risking regional disaster just as peace seemed possible.

Kim, however, must also face some tough decisions. He clearly wishes to continue his nuclear program, so as to remove all doubt about North Korea’s ability to deliver nuclear-tipped ballistic missiles to the U.S. mainland; most analysts agree that he views this capacity as vital to protecting his power and deterring Iraq-style “regime change.”

South Korean President Moon Jae-in and his wife, Kim Jung-sook, watch the 2018 Winter Olympics opening ceremony with Kim Yo-jong, the younger sister of North Korean leader Kim Jong-un. Feb. 9, 2018. REUTERS/Kim Kyung-Hoon

But building ever more powerful missiles and warheads would require Kim to resume his highly-visible test program. Doing so would likely torpedo the regional dialogue, and could even be viewed as justification for a limited U.S. strike.

At the very least, any resumption of the North Korean test program while talks are ongoing would likely result in much tougher international sanctions, particularly from China. These have already had a considerable impact on the North Korean economy, and any further reduction of Beijing’s support might genuinely imperil Kim’s rule.

Kim’s current quandary nicely suits South Korea’s purposes. President Moon Jae-in’s government has little genuine affection for the brutal Kim dynasty, and if there were a way of ousting it without disaster, it would probably take it. In the absence of such options, however, it is trying to manage the situation as best it can.

Even if Kim resumes his tests and tensions with the U.S. rise again after the Games, the temporary detente will still be seen as a success. Had Pyongyang been unable to take part, there were genuine concerns the North might try to disrupt the games, perhaps through cyber or guerrilla attacks. If nothing else, Kim would probably have staged high-profile missile, and perhaps even warhead, tests simultaneously, wrecking any Olympic spirit and dominating news coverage.

The Games have provided the best hope in several years that all sides will step back from what had been an ongoing cycle of escalation. Unfortunately, this progress may prove temporary.

Kim may have successfully used the games to increase his regime’s credibility, in particular by sending his sister as a powerful political proxy. But he may conclude that this achievement was equally a result of his recent saber-rattling, and of having exceeding outsiders’ expectations for his nuclear progress.

Kim’s regime still faces ongoing internal and external danger. North Korea is arguably the world’s most insular society, but technology is still making quiet inroads. There remains the medium- to long-term risk that domestic discontent could bring it down.

The risk of U.S.-led military action has not gone away either. Despite the relative harmony of the Olympics, many in Washington suspect that Trump and other top administration officials – particularly National Security Advisor H.R. McMaster – still favor military action. Kim may conclude that advancing his weapons program remains the best way to safeguard his long-term rule.

The Winter Olympics have opened a slim but real chance that further North Korean tests and the continued rise in tensions can be averted – or at the very least, slowed. It’s not exactly “peace in our time” – not least because neither side has made any real concessions. But it’s not a terrible outcome for a sports competition that could easily have become another flashpoint.

ABOUT THE AUTHOR

Peter Apps is Reuters global affairs columnist, writing on international affairs, globalization, conflict and other issues. He is founder and executive director of the Project for the Study of the 21st Century; PS21, a non-national, non-partisan, non-ideological think tank in London, New York and Washington. Before that, he spent 12 years as a reporter for Reuters covering defense, political risk and emerging markets. Since 2016, he has been a member of the British Army Reserve and the UK Labour Party. @pete_apps


반응형