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도시계획/철도

청년 일자리 창출과 남북철도 잇기, 중국의 철도-만리장성을 보며

by 원시 2018. 9. 28.

 

Nakjung Kim-March 27 · 2018

 

1. 남북 평화 체제 구축과 10~20년이 걸릴지 모르겠지만 점진적인 남북한 연방국가 창출은 향후 난제로 다가올 것이다. 북한을 자본주의 이윤창출과 부동산 투기의 신-캘리포니아로 전락시키지 않는 정치적 대안들도 필요하다.

 

철도 건설은 단지 ktx 타고 평양가서 평양냉면 먹고, 시베리아 횡단 열차타고 (지금 수준으로는 파리 베를린 도착하기 전에 열차 안에서 탈진할 것이다) 세계 여행가는 수준에 그치지 않을 것이다.

 

역사 책에나 나왔던 간도, 북간도, 북만주, 만주가 유럽, 유라시아, 아시아, 아메리카 대륙을 잇고 만나는 새로운 문명지대로 되는데, 인프라를 제공해주는 게 철도이기 때문에, 철도의 정치학 경제학 문화가 중요하다는 것이다.

 

 

2. 철도로 만리장성을 쌓고 있는 중국. crazy. 미친 중국 철도공사를 보며. 

 

몇 년 전인가? 영국 BBC뉴스에 보수당에서 중국더러 영국에 철도기술과 자본을 투자하라고 요청한 기사가 실렸다.

1840년 1차,1856년 2차 아편전쟁 패배로, 중국은 영국 등 서방 제국주의 국가들에 무릎을 꿇었고, '조차지'를 내줬다.

 

1949년 마오의 중화인민공화국 선언까지 100년, 그리고 시진핑에 이르는 또 다른 100년, 중국인들 귀에 못이 박힌 단어들 중에 하나가 '동도서기'일 것이다. 철저재건파도 있었지만, 동도서기의 극복이건 아니건, 그것은 아직도 중국에게 풀어야할 과제다. 

 

아래 기사는 중국 남부 롱얀시 철도공사에 대한 것이다. 1500명 철도노동자들이 밤 9시부터 그날 새벽 6시까지 작업을 끝내고, 아침 7시 이후부터 철도 이용객들이 기차를 탈 수 있게 했다는 '노동자 영웅담'이다. 

 

미국 개척시절 철도 건설에 이은 또다른 중국 철도 신화 창조중이다. 인터넷에 "우리(중국)는 미국보다 빠르다"고 선전하고 있다.

 

중국 베이징에서 신의주까지 고속철도로 6~7시간이면 주파가 가능하다고 들었다.

 

서울-평양-신의주-단둥만 고속철도로 연결하면, 베이징-평양-서울은 1일 생활권이 된다.

 

실제로 중국 러시아는 캐나다 미국과 협력해, 시베리아-중국-러시아 연해주-미국 알래스카-캐나다-뉴욕까지 1만 3천 km 철도를 건설할 예정이다. 베링해협에 해저 터널을 뚫을 계획이다.

 

난 개인적으로 진보적인 정치정당과 단체들이 '철도'와 철도관련 기술, 그리고 2개로 나눠진 철도조직 (한국철도공사-코레일, 한국철도시설공단)에 더 많은 관심을 가져줬으면 좋겠다.

앞으로 청년들 일자리도 여기에서 나올 것이다.

 

중국은 지금 철도로 만리장성을 쌓고 있다.

 

 

 

Colin J Campbell Will the western world wake up and realize that it is not a technical deficit (commodity deficit) that prevents it from achieving things like this?

 

 

https://www.independent.co.uk/news/world/asia/chinese-workers-productivity-build-nanlong-railway-station-nine-hours-longyan-a8173881.html

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Chinese workers build railway station in just nine hours

Seven trains and 23 diggers were used alongside 1,500 people, to complete the huge construction project 

 

Rachel Roberts

Tuesday 23 January 2018 14:18 

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The Independent

A train station was built in just nine hours by 1,500 workers in China. 

 

Organised with military precision, the project which reportedly took place over the weekend, was completed in the southern Fujian Province.  

 

Seven trains and 23 diggers were used in the huge construction project at the Nanlong Railway Station in the south China city of Longyan, the Xianhua News Agency reported. 

 

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China testing facial recognition technology in Muslim region

Workers were split into seven units to take on seven simultaneous tasks, according to Zhan Daosong, a deputy manager at China Tiesiju Civil Engineering Group, the communist country’s main railroad construction company.

 

The high-speed Nanlong Railway line is under construction and is expected to be completed by the end of 2018.

 

Around 152 miles long, it will provide a main transport link between the south-east of the country and central China.

 

The railway is designed to support trains travelling at speeds of up to 124 mph.

 

The project is one of series of impressive infrastructure projects completed by China in recent years. 

 

Two years ago, the world's largest radio telescope began searching for signals from stars and galaxies and, perhaps, extraterrestrial life in the remote Pingtang county in southwest China's Guizhou province, 

 

China unveils 'world's fastest train link'

Show all 2

 

 

Measuring 500 metres in diameter, the radio telescope is nestled in a natural basin within a stunning landscape of lush green karst formations.

 

It took five years and $£129m to complete and surpasses that of the 300-meter Arecibo Observatory in Puerto Rico, a dish used in research on stars that led to a Nobel Prize.

 

The country has also completed the Tianhuangping hydroelectric project, which is the biggest in Asia and plays a vital role in supplying power to eastern China and The Guangzhou Opera House, one of its three biggest theatres was opened in 2009. 

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